
Minulý týden jsem se s Pepinkou vypravila do žabovřeské pobočky soukromé školky Elánek. Máme to sem kousek – asi pět minut chůze od našeho domu. A navíc to pro nás není úplně neznámé místo – Vašík do Elánku začal chodit ve svých zhruba dvou a půl letech a kdyby jeho docházku tehdy nepřerušila covidová opatření, možná by si tamní atmosféru užíval déle než jen pár měsíců.




Školka stojí na krásném místě hned vedle Wilsonova lesa a právě tady jsme měly sraz s Eliškou Krejčí Rekovou, ředitelkou a zakladatelkou sítě školek Elánek. Eliška dorazila i se svými dětmi, které navštěvují různé pobočky Elánku – a jeden malý Elánek je ještě na cestě.
Povídaly jsme si opravdu otevřeně – o začátcích školky, různorodých možnostech jednotlivých poboček, o tom, jak probíhá adaptace dětí, jak vypadá denní režim a co všechno se dá od školky očekávat. Sdílely jsme i vlastní zkušenosti s přípravou dětí na nástup do školky a skloubením pracovního i rodinného života. Jako dvě pracující mámy jsme si moc dobře rozuměly.
A protože se blíží období zápisů do školek a Elánek chystá dny otevřených dveří (23. 4. – 24. 4.), připravily jsme pro vás rozhovor plný užitečných informací souvisejících s výběrem školky či jesliček.
Eliško, Elánek má v Brně v současnosti již 16 poboček, jaké byly jeho začátky? Proč jste se rozhodla založit právě soukromou školku?
Elánek přivítal své první děti 1. září 2016, a to rovnou na čtyřech pobočkách v Brně – Bystrc školka, Bystrc jesle, Královo Pole a Žabovřesky. Naším cílem bylo od začátku vytvořit místo, kde se děti budou cítit jako doma. Kde si zamilují postavičku Elánka jako svého nového kamaráda, na kterého se každý den těší a jsou zvědavé, co společně zažijí.
Základními pilíři pro nás byly individuální přístup, profesionální tety, rodinná atmosféra a respekt k potřebám každého dítěte. Zároveň jsme ale chtěli nabídnout něco navíc – bohatý doprovodný program, systematický rozvoj dětí, úzkou komunikaci s rodiči a nadstavbové aktivity jako jsou kroužky, veřejné akce nebo i vlastní materiály – maňásek Elánek, knížky, pexeso, omalovánky a další. Postupně přibývaly nové pobočky, ale naše myšlenka zůstává stále stejná: „aby s námi děti objevovaly svět!“










Od jakého věku přijímáte děti a jsou nějaké rozdíly v adaptaci dětí různých věkových skupin? (Například jak se liší nástup ročního dítěte oproti tříletému?)
Děti v Elánku přijímáme od jednoho roku až do zahájení povinné školní docházky. Pro ty úplně nejmenší máme pobočku Bystrc jesle a Sadová Fialka, kde jsou v menších kolektivech s dvěma pečujícími osobami. Právě ty nejmenší děti často adaptaci zvládají výborně – rychle si zvykají na nové podněty a radost z objevování.
Děti ve věku dvou let je nejčastější skupinka, která do Elánku nastupuje a má otevřené dveře na všech pobočkách. V tomto věku může adaptaci ovlivnit období separační úzkosti, které je vývojově naprosto v pořádku, ale díky hravému prostředí a laskavému přijetí se většina dětí brzy cítí bezpečně a ze školičky ani nechtějí odejít.
Tříleté děti si užívají kolektiv a zvládají i složitější aktivity, a i zde bývá adaptace mnohonásobně rychlejší u nás než v klasické školce, především proto, že máme více prostoru se dětem individuálně věnovat. Naopak čtyřleté děti, které dosud nebyly v kolektivu, mívají s adaptací větší potíže – bývají silně fixované na domácí prostředí. I proto doporučujeme začít s docházkou dříve. Pro předškoláky pak máme samostatné třídy s přizpůsobeným programem, třeba na pobočkách Sadová Žlutá nebo Jundrov, kde je i bilingvní výuka.


Poradíte, jak z vaší zkušenosti nejlépe připravit dítě na nástup do školky? Máte nějaké osvědčené tipy, jak mu nástup usnadnit?
Doporučuji mluvit o školce pozitivně, číst si tematické knížky, navštívit akce, které pořádáme pro veřejnost, případně náš den otevřených dveří, anebo adaptační středy. Také pomáhá chodit na procházku kolem naší školky, podívat se na fotky z Elánku na webu či facebooku, případně použít i předměty s Elánkem – knížku, omalovánky, či pexeso. Když se nástup přiblíží, tak určitě připravit si společně věci do školky a zavést rutinu – například „půjdeš do školky, dáme pusinku a pak se uvidíme po obědě”. Pro rodiče máme zpracovaný manuál „co první den do školky“ a „10 dobrých rad do školky.“


Jaká je optimální docházka pro malé dítě, např. dvouleté? Je lepší začínat s kratší dobou, brát dítě po obědě, nebo ho nechat i na odpolední spaní? Je lepší začínat s docházkou pouze na pár dní v týdnu?
Zpočátku většina rodin volí vyzvedávání po obědě, což necháváme plně na jejich zvážení. Malé děti nepoznají časovou osu, tedy je potřeba vyzvednutí vztáhnout na aktivity, například: „jakmile se napapáš, mamka přijde.“ Vždy se domlouváme s rodiči ohledně průběžného informování a dalších postupů. Důležitější než délka docházky, je její pravidelnost, splnění slibů ohledně času vyzvedávání a klidný přístup rodičů.


Jak by měli rodiče s dítětem o školce mluvit, aby se na ni těšilo a nemělo z ní strach?
Věcně a s úsměvem. Vyhnout se strašení („když nebudeš hodný, půjdeš do školky“) a místo toho mluvit o tom, co tam dítě zažije – kamarádi, hračky, hry. Důležité je také, aby rodič sám působil klidně a důvěřoval prostředí školky.
Co když dítě ráno pláče a nechce do školky? Jak s tím pracovat a kdy už je třeba situaci řešit jinak?
Pláč je přirozený projev emocí a neznamená to nutně, že by se dítěti ve školce nelíbilo. Rodič by měl být důsledný, laskavý, rozloučit se krátce a s úsměvem, dítě předat tetě a odejít. Pokud se pláč výrazně prodlužuje nebo zhoršuje, tak s rodiči další postup řešíme individuálně.
Jak poznat, že dítě ve školce prospívá a že je pro něj prostředí vhodné?
Důležité je, jaké dítě přebíráte nejčastěji ze školky. Pozitivními znaky jsou, když se usmívá, „mluví“ o zážitcích, chce vám školku ukázat, zlepšují se jeho dovednosti, je spokojené. Občas se může objevit i regrese, například, že se znovu začne počůrávat, čehož se rodiče zděsí, ale i to je přirozené, protože dítě svou energii cílí na desítky nových vjemů a aktivit a brzy se vše zase srovná. Naopak varovné signály jsou nechuť k jakékoliv zmínce o školce, noční hysterický pláč, nebo agresivní chování.


Jaký přístup ke vzdělávání a výchově v Elánku preferujete? Máte nějaké specifické metody nebo filozofii?
V Elánku věříme, že děti nejlépe poznávají svět prostřednictvím hry, zážitků a vztahů – právě proto je naším mottem „aby s námi děti objevovaly svět,“ nebo také „nekroťte elán svých dětí, rozviňte ho.“ Máme zpracovaný náš vlastní Plán výchovy a péče, který se inspiroval různými pedagogickými směry, ale nikdy se nenecháváme svazovat jedním přístupem – důležité je, co je nejvhodnější pro konkrétní dítě nebo skupinu. Rozvíjíme dětskou osobnost ve všech oblastech – nabízíme každodenní angličtinu, výtvarné aktivity, zpěv, pohyb, tanec i hudební činnosti. Pracujeme s interaktivními hračkami a pomůckami, které podporují fantazii i tvořivost. Součástí programu jsou tematické týdenní plány, měsíční bloky, oslavy, besídky, ale také externí aktivity, výlety a čas trávený venku. Důraz klademe také na zdravé sebevědomí, samostatnost a schopnost spolupráce – základy, na kterých děti mohou stavět celý život.
Jak funguje adaptace v Elánku – mohou rodiče zůstat s dítětem první dny, nebo doporučujete jiný přístup?
Rodiče u nás nezůstávají s dětmi ve třídě, ale mohou využít například adaptační středy mimo provozní dobu školky, kde si děti pohrají, rodiče potkají s tetami a předají si v klidu další důležité informace.


Co dělat, když rodiče nejsou spokojeni s adaptací dítěte nebo mají pochybnosti o výběru školky?
Doporučujeme vždy mluvit s námi. Probereme, co se děje, jak dítě reaguje, co se dá upravit, na čem zapracovat. Pracujeme s dotazníky, přehledem pokroku, vedeme osobní portfolia, zaměstnáváme vlastní dětskou psycholožku. Adaptace je proces, který někdy potřebuje čas i změnu přístupu. Vždy jednáme s respektem a v zájmu dítěte.


Co byste poradila rodičům, kteří váhají, zda dát dítě do školky už například v roce a půl, nebo raději počkat do tří let?
Zásadní je sledovat potřeby dítěte i celé rodiny. Někdy je nástup v roce a půl ideální – pokud je dítě zvědavé, otevřené a potřebuje kolektiv. Někdy je lepší ještě chvíli počkat.
Jaké informace ještě chcete rodičům předat?
Ráda bych vás pozvala na Dny otevřených dveří 23. a 24. 4. na všech našich pobočkách, nebo třeba na Dětský den, který bude 28. 5. v Bystrci na Rugby hřišti. O všech akcích pro veřejnost informujeme na našich stránkách www.elanek.eu, kde najdete i další informace o jednotlivých pobočkách, kontakty a odkaz na přihlášky, které přijímáme během celého roku. Těšíme se na vás.