Dovolená s dětmi

S dětmi na ostrově Tenerife – tipy na výlety a nejhezčí pláže

Druhou půlku měsíce dubna roku 2024 jsme s dětmi strávili na jednom z Kanárských ostrovů, tentokrát jsme vybrali ostrov Tenerife (loni jsme byli na Lanzarote – článek tady). Náš pobyt trval 13 dnů, což bylo na tento velký a neskutečně rozmanitý ostrov celkem málo – ideálně by to chtělo aspoň 3 týdny, ještě lépe měsíc nebo dva 😊.

Letěli jsme z Vídně se společností Wizz Air, ale zvažovala jsem i Ryanair, s tím jsme byli na Lanzarote. Wizz Air vyhrál z prostého důvodu – kvůli ceně letenek. Další možností pro Brňáky, jak se snadno dostat na Tenerife, je odlet z Bratislavy. Letenky jsem kupovala asi půl roku dopředu, ve stejný čas jsem také zarezervovala parkování poblíž letiště Vídeň – kamarádka mi doporučila službu Panda Parken (info zde). Vzhledem k tomu, že Vídeňské letiště je velmi blízko Slovensku, potkáte tu možná více Slováků než Rakušanů. V Panda Parken mluvili slovensky všichni, na přepážkách na letišti i při kontrole jsme také měli Slováky (výhoda pro ty, kteří mají jazykovou bariéru).

Letenky pro 5 osob plus jeden velký a jeden malý odbavený kufr nás vyšly zhruba na 26 tisíc, dalo by se to asi sehnat i levněji, nebo oželet kufry, ale já si to s dětmi jen s příručáky neumím úplně představit (ale jde to). Parkování stálo cca 2 tisíce.

Spolu s nákupem letenek jsem nám také objednala půjčení auta – opět u společnosti AutoReisen (měli jsme s nimi dobrou zkušenost už z Lanzarote). Dopředu se nic neplatí, stačí vám debetní karta a autosedačky půjčují zdarma (jen nesmíte mít velká očekávání, autosedačky jsou obyčejné, případně mají podsedáky). Půjčení auta je obecně na Kanárských ostrovech velmi levné – nás stálo auto včetně pojištění a sedaček (zdarma) cca 5 tisíc korun na 13 dní.

Let trval zhruba pět a půl hodiny, děti jej zvládly v pohodě, každopádně doporučuji mít u sebe dostatek jídla, pití, nálepkové knížky, papír, tužky, tablet…prostě něco na zabavení. Nám se velmi osvědčily různé tvořící sady – třeba mozaiky a nálepkové knížky z Agátina světa – kuk tady. Pokud budete chtít cokoli objednat z e-shopu Agátin svět, použijte můj slevový kód IGFBRNENSKAMAMA10, budete mít 10 % SLEVU. Výhodou je určitě přibalit na cestu něco nového – lépe to děti zabaví.

Po příletu jsme si přímo v letištní budově vyzvedli papíry k autu a na parkovišti u letiště jsme pak dostali klíčky a naše vozidlo – sedačky jsme si mohli vybrat sami – byla jich tu spousta – plný transportér.

Naše první jízda směřovala do místního Lidlu na nákup potravin (ceny stejné, jako u nás, něco i levnější) a následně jsme již zamířili na jih ostrova do oblasti Adeje, kde byl náš apartmán – našla jsem jej na Bookingu. My bydleli tady, ale ubytování je velmi individuální záležitost. Naše ubytování bylo fajn, ocenila jsem garážové stání (na Tenerife je určitě výhodné mít ubytování s parkováním, míst na ulici je tu žalostně málo) a vyhřívaný bazén pro děti. Byl to takový klasický byt, jedinou nevýhodou byli mravenci – v bytě nám lezli do všeho, mimo lednici.

A teď už k výletům:

Den 1 – Přílet, nákup v Lidlu, ubytování v Costa Adeje, koupačka v bazénech u našeho bytu

Den 2 – Pláž Play del Duque a El Beril

První den nás to samozřejmě táhlo k moři. Vyrazili jsme na vyhlášenou pláž v oblasti Costa Adeje – městskou pláž se světlým pískem Playa del Duque. Pláž nabízí veškeré služby a je chráněna vlnolamem, takže je bezpečná pro koupání s dětmi. Po pláži jsme se prošli i na vedlejší pláž El Beril, kde je naopak úplně černý písek. Zajímavý kontrast dvou sousedních pláží.

Hlavně na černé pláži bylo obrovské horko. Nezapomeňte hodně pití, mazat se a pokrývku hlavy. My se tu spálili.

Den 3 – Loro Parque

Asi nelze jet na dovolenou na ostrov Tenerife s dětmi a vynechat Loro Park. Je to jedna z nejslavnějších a nejhezčích zoologických zahrad na světě. Vstupné do Loro Parku není levné, ale určitě stojí za to. Kromě klasických výběhů, klecí, terárií a akvárií se zvířaty, tu můžete v ceně vstupného navštívit také zvířecí show.

Show jsou hned čtyři – lachtani, kosatky, delfíni a papoušci. Pro nás naprosto neskutečný zážitek. Součástí zoo jsou také pěkná dětská hřiště. Na zoo si určitě vyhraďte celý den – ideálně přijet na otvíračku a určitě zůstat až do zavíračky – nás odsud vyháněli, vůbec se nám nechtělo odcházet.

Top byla expozice tučňáků, medúz a papoušků – průchozí voliéra s chodníčky v korunách stromů – krása.

Den 4 – Roques de García – 4,5 km okruh pod Teide a pláž Diego Hernández

Na samotnou sopku Teide se vypravil pouze manžel (neměl povolení – zajišťuje se hodně dopředu, takže lezl na východ slunce, kdy tu není hlídač), ale ani my se nechtěli nechat ochudit o pohled na tuto majestátní krásku. Pod Teide lze obejít asi 4,5 km dlouhý nenáročný okruh Roques de García vedoucí krásnou sopečnou krajinou. Okruh je velmi populární, počítejte, že tu bude hodně lidí. My dorazili schválně brzy ráno (cca v 8:30), abychom měli jistotu, že zaparkujeme.

V tento čas jsme tu byli v podstatě sami, později se parkoviště zcela zaplnilo a některá auta už místo ani nenašla. Na stezce není nikde stín, doporučuji pokrývku hlavy, bylo tu také dost horko.

Okruh Roques de García je pro děti dobře schůdný, trasa se dá jít dvěma směry, já doporučuji začít rovnou pěšinou (chodníčkem) podél skal a prudký výšlap si nechat na závěr (jediná náročnější část cesty). Počáteční část po chodníčku se dá jet i s kočárkem, pak byste se však museli stejnou cestou vrátit zpět.

Po turistice následuje válečka na pláži. Pláž Diego Hernández patří k nejkrásnějším plážím na Tenerife a současně k méně navštěvovaným a také divočejším plážím s horším přístupem (proto tu není tolik lidí).

Čeká vás tu zlatavý písek a nádherné tyrkysové moře. Pláž se nachází v La Caleta v obci Adeje, je dlouhá cca 80 metrů a široká sotva 25 metrů, proto doporučuji na pláž vyrazit za odlivu, po přílivu tu nebývá skoro žádné místo na ležení. Jelikož je pláž poněkud odlehlá, je třeba vynaložit určité úsilí, abyste se k ní dostali. Rozhodně k ní nedojedete autem. Nejjednodušší cesta vede po stezce, která začíná u vyvýšeného chodníku v blízkosti golfového areálu Costa de Adeje. Auto musíte nechat někde v uličkách (my parkovali poblíž kruhového objezdu).

Pláž je také oblíbená u vyznavačů nudismu.

Den 5 – poznávání okolí našeho ubytování, manžel šel na Teide

Tento den jsem s dětmi sama vyrazila poznávat pláže v blízkosti našeho ubytování, žádná z pláží však nestojí za speciální výlet (playa Roca Negra, playa El Pinque). Šlo o malé městské pláže se špatným přístupem do vody, syn měl největší radost s nalezených schránek krabů.

Den 6 – Los Gigantes – výlet lodí s pozorováním delfínů a koupání na pláži

Ve vesnici Los Gigantes sídlí mnoho firem nabízejících výletní plavby lodí za velrybami a delfíny, vždy se pluje kolem mohutných útesů Los Gigantes. My si vybrali tří hodinovou plavbu i s obědem a koupáním, ale zpětně bych zvolila raději kratší plavbu bez jídla – stejně za moc nestálo. Plavba nás stála zhruba 35 EUR/osoba, děti za půlku, v ceně bylo pití a oběd (rizoto s kuřecím masem – byl v tom cítit bujón, zelenina z plechovky, no nic moc). Každopádně delfíny jsme viděli hojně, někteří otužilci se i okoupali – pro děti určitě přibalte rukávky/vesty.

Po návratu do přístavu jsme si zašli na zmrzlinu a na místní pláž Los Gigantes.

Den 7 – Roque de Taborno a Playa de Las Teresitas

Toto byl nejkrásnější výlet naší dovolené a snad nejkrásnější výlet mého života. Kdybych měla doporučit jedno jediné místo na Tenerife, tak to bude určitě Roque de Taborno. Výlet jsme začali ve vesničce Taborno, což je maličká vysoko položená vesnička schovaná v lesích národního parku Anaga. Je tu však i restaurace – cestou zpět jsme si tu dali výborný oběd.

Z vesničky Taborno vyrážíme podél kostela, míjíme poslední domky a scházíme po schodech do lesa. Okruh má zhruba 4 km, není nijak zvlášť náročný, ale pro menší děti může být nebezpečný. Cestičky jsou místy hodně úzké a srázy opravdu prudké.

Pepinka se celou dobu nesla. Kája s Vášou to ušli, ale občas jsem měla celkem strach. Je potřeba dávat opravdu pozor. Odměnou za trochu adrenalinu vám bude neuvěřitelný výhled na celé pobřeží.

Po návratu z výletu kolem skály Taborno jsme si dali moc dobrý oběd v místní restauraci – brali jen hotovost.

Cestou zpět na ubytování jsme se ještě stavili na nádherné, rozlehlé, písečné pláži Las Teresitas. Pokrývá ji jemný zlatavý písek, který sem byl dovezen ze Sahary v roce 1973. Podle některých zdrojů jde o nejkrásnější pláž ostrova. Jsou tu dostupné veškeré služby – bary, restaurace, sprchy, toalety…

Den 8 – výlet na vyhlídku Boca del Paso

Jelikož jsme bydleli v oblasti Adeje, chtěli jsme si udělat výlet do blízké přírodní rezervace Barranco del Infierno na vodopád, bohužel je sem povolený přístup až s dětmi od 6 let (musíte mít na hlavě helmu, terén je asi náročnější). Tak jsme aspoň ušetřili peníze za vstup a vyrazili na procházku k vyhlídce Boca del Paso.

Zaparkovali jsme u kostela Iglesia De La Quinta a podnikli jsme příjemnou procházku lesem a lány kaktusů k vyhlídce. Doporučuji přibalit teplejší oblečení, dost tu foukalo a byla nám zima (zapomněli jsme mikiny).

Den 9 – okruh kolem sopky Montana Negra a luxusní pláž Abama

Dalším nenáročným výletem byl 4,5 km okruh kolem sopky Montana Negra. Začali jsme na veřejném kempovacím místě, kde se dá krásně zaparkovat a děti si tu pohrály na hřišti. Následně jsme se vydali černou sopečnou krajinou, která je až v neuvěřitelném kontrastu k sytě zeleným borovicím, co tu všude rostou. Chytla nás velká mlha, moc jsme toho neviděli, ale i tak to byl velmi zajímavý výlet. Rozhodně přibalte teplejší oblečení, opět nám byla zima (a to jsme měli mikiny).

Děti na trase nejvíce bavilo sbírat obří šišky a zelený mech – vyrobili jsme si originální paruku.

Cestou zpět na naše ubytování v Adeje jsme se stavili na vyhlášené luxusní pláži Abama. Pláž působí jako soukromá – patřící k přilehlému hotelu, ale není tomu tak. Zatímco hosty hotelu The Ritz-Carlton Tenerife, Abama vozí na pláž výtah či vláček, vy musíte pěšky a následně po schodech. Rozhodně to však stojí za to. Auto jsme nechali na parkovišti u hotelu (bezplatné, pro všechny) a vydali se zhruba 15 minut pěšky z kopce a dolů po schodech na pláž. Jde o menší, klidnou pláž. Jsou tu i toalety a bar, kde si můžete koupit něco k snědku. Doporučuji luxusní domácí nanuk – sice stál snad 5 EUR, ale lepší jsem ještě nikdy nejedla.

Den 10 – výšlap na sopku Montaňa Roja, odpočinek na pláži La Tejita a večeře v městečku Los Abrigos

Když náš tatínek zdolal Teide, museli jsme si vyšplhat taky aspoň na jednu sopku. S dětmi v pohodě zvládnutelný je výstup na sopku Montaňa Roja. Výchozím bodem našeho výletu bylo parkoviště u pláže La Tejita.  Trasa z parkoviště na vrchol sopky měří zhruba 2 km, není to náročný terén, jen budete určitě vysypávat kamínky z bot a opravdu hodně tu fouká – vezměte si pevně držící kšiltovku a ideálně i sluneční brýle. Z vrcholu sopky je nádherný výhled a je tu i místo k posezení – svačinu nabalte s sebou.

Dolů ze sopky na pláž La Tejita jsme seběhli relativně rychle. Pláž je nádherná, oblíbená u nudistů, ale hrozně moc tu fouká, vlny jsou tak opravdu velké. My si pohráli na písečné pláži, svlažili nohy v moři, ale na koupačku jsem si nakonec netroufla.

Z pláže jsme přejeli do blízkého městečka Los Abrigos, kde je spousta restaurací (my vybrali Restaurante la Tasquita del Puerto – moc dobré mořské plody a ryby), pěkný výhled na moře, našli jsme tu i hřiště a zašli jsme na zmrzlinu.

Den 11 – El Draguillo

Výlet přes El Draguillo patří prý k oblíbeným stezkám v parku Anaga, my tu však za celou dobu potkali snad jen tři turisty.  Co je však určitě problém, je opět parkování. Vychází se z vesnice Benijo (než sem vyjedete, tak si pořádně užijete zatáček), kde je nejnavštěvovanější pláž v Anaze – Playa Benijo – a tudíž tu bývá dost aut a možnosti parkování jsou omezené. Opět doporučuji dorazit do 10 hodin ráno.

Výlet jsme začali širokou cestou nad útesy a za dva kilometry už jsme byli ve vesnici El Draguillo – svačinu jsme si dali pod dračím stromem. Následoval prudký výšlap – na jednom kilometru vás čeká 500 m převýšení. Děti celkem remcaly.

Ale nebojte, budete odměněni nádhernými výhledy. Cesta zpátky vede úzkou stezkou ve svahu a po hřebeni a celou dobu se klesá – potkali jsme i kozy. Na závěr doporučuji zajít se vykoupat na krásnou pláž Benijo. My už to nestihli.

Den 12 – městečko Icod de los Vinos, nejslavnější strom ostrova El Drago Milenario a motýlí dům

Na Tenerife jsme se seznámili s fajn párem Čechů (pak jsme je i svezli domů) a ti nám doporučili výlet do botanické zahrady Parque del Drago, kde najdete nejstarší a největší strom ostrova – El Drago Milenario neboli Tisíciletý drak.

Tento úctyhodný dračinec je údajně starý až 1000 let a pohled na něj je opravdu neskutečný. Pod stromem se nachází velmi příjemná restaurace, kde jsem konečně ochutnala tenerifskou specialitu – místní kávu barraquito. Barraquito se vyrábí tak, že se dá do hrnku kondenzované mléko, přidá se Licor 43, následuje vrstva kávy, vrstva citronové kůry, napěněného mléka a vršek se posype skořicí. Je to slaďárna, ale mňamka.

Dali jsme si tu také pro místní typické vařené brambory ve slupce a soli podávané se směsí tradičních omáček.

Po zahradě restaurace běhal kohout, nad námi tisíciletý strom, všude kolem modrozelené ještěrky. No romantika.

Po návštěvě zahrady jsme zašli ještě do místního motýlího domu – ale tam bych už po druhé nešla. Vstupné bylo dost drahé a viděli jsme jen pár motýlů. Dětem se návštěva líbila, my s manželem jsme byli zklamaní (vstup pro nás 5 stál přes 1000 Kč).

Den 13 – přesun do druhého ubytování (Wizz Air posunul let), válečka u bazénu, loučení s mořem, odlet domů

Ještě před odletem na Tenerife nám Wizz Air zrušil náš původní termín odletu zpět do Vídně, musela jsem tak zvolit jiné datum návratu – o den později – a najít pro nás na tu jednu noc ubytování. Naše ubytování už totiž mělo obsazeno. Vybrala jsem hotel Alua Atlantico Golf Resort s all inclusive, ať se na cestu domů pořádně nadlábneme. Děti chrochtaly blahem, Váša si ani po návratu nechtěl sundat pásek na jídlo z ruky – prý tak bude mít vše pořád zadarmo.

Zpátky jsme odlétali celkem pozdě večer, holky většinu letu prospaly, jen Váša celou dobu pařil na tabletu hry. Vyzvednutí s Panda Parken bylo také bez problémů, přijeli pro nás na letiště a svezli nás cca 5 minut k našemu autu. A pak už domů, vůbec se mi nechtělo.

Pokud se chystáte na Kanárské ostrovy a nevíte, který z ostrovů vybrat, tak za sebe bych pro rodinu s dětmi volila Lanzarote – hrozně se mi tam líbilo (můj článek tady). Lanzarote je menší, klidnější, všude snadno dojedete autem max do 40 minut. Tenerife je oproti tomu mnohem rozmanitější, je tu hezčí příroda, ale hodně času jsme trávili přejezdy v autě plus mi trochu vadilo hodně lidí a s tím spojené znečištění přírody a pláží. Oba ostrovy jsou krásné, ale s menšími dětmi bych zvolila spíš Lanzarote. Je to má srdeční záležitost.

Brněnská máma

Jsem Katka, máma tří dětí, brněnská rodačka. Mou vášní je smysluplné trávení volného času s dětmi. Skrze své články s radostí inspiruji rodiče z Brna a okolí ke krásným výletům i k návštěvě nejrůznějších zajímavých míst. Více z mého příběhu si můžete přečíst v záložce O MNĚ.