Knihy, Lokální obchůdky a projekty, Recenze

DLOUHÁ PUNČOCHA – dětské knihkupectví, kde knihy nezapadnou

Klasických knihkupectví s oddělením dětské literatury je v Brně celá řada a e-shopů je pak samozřejmě ještě mnohem víc. Většinou nabízejí nepřeberné množství titulů, v níž se rodič či dítě těžko vyzná. Jak na první pohled poznat kvalitní knihu? A co je vlastně kvalitní kniha?

Pro každého to bude asi něco trochu jiného. Někdo preferuje krásné ilustrace s jednodušším příběhem, někdo si chce pořádně počíst, někdo chce knihu plnou nenavazujících příběhů, jiný hledá napínavé kapitoly na pokračování.

V každém knihkupectví najdete bezesporu kvalitní knihy, ale ne v každém vám pomohou tu VAŠI KVALITNÍ KNIHU najít, často totiž může ležet na spodu hromádky nebo v poslední poličce vysokého regálu.

My si včera s Pepinkou udělaly předvánoční výlet do milého a malého dětského knihkupectví Dlouhá punčocha. V Punčoše se právě na výběr knihy na míru čtenáři zaměřují a já toužila najít nějakou moc pěknou knihu s tématikou Vánoc. Nad čajem jsme si s jednou ze zakladatelek knihkupectví paní Zuzanou povídaly o nápadu na založení Punčochy, skromných začátcích i plánech do budoucna.

Punčochu před zhruba čtyřmi lety založily dvě maminky na mateřské dovolené. V počátcích fungovaly jako kočovné knihkupectví, objížděly různé akce, trhy, festivaly. Při jedné ze svých výprav narazily v Praze na dnes již neexistující dětské knihkupectví Pinwheels a rozhodly se přinést projekt kamenného ryze dětského knihkupectví také do Brna. V březnu 2018 tak poprvé otevřely dveře malým čtenářům v obchůdku Dlouhá punčocha na Jiráskově 2 v sousedství porodnice na Obilním trhu a oblíbeného dětského hřiště v přilehlém parku.

V prvním roce existence prostor malého krámku úplně postačoval, knihy tu byly velkoryse vystaveny na policích nebo jednotlivě ležely na stolech. Dnes už je znát, že se Punčoše daří a že se také daří vydávat kvalitní dětské knihy. Knih je v Punčoše opravdu hodně a občas už budete muset také prohrábnout hromádku. Všechny knihy si doposud vybírají samy majitelky a snaží se, aby každou knihu aspoň jedna z nich přečetla, často je mají načtené obě. Neumějí totiž odolat pochvalné recenzi té druhé.

V Punčoše je prostor ptát se, povídat si a hrát si. A pokud máte Punčochu daleko, můžete si pro radu i zavolat nebo si domluvit virtuální prohlídku. Kamenná prodejna je také místem pro osobní odběr objednávek z e-shopu.

A teď zpět k mému přání vybrat pěknou vánoční knihu, kterou budeme doma číst s dětmi ve věku 3 a 5 let. Paní Zuzana mi ukázala hned několik krásných vánočních knížek, které mají místo v jejím čtenářském srdci. Byla to legendární obrázková kniha Bílá zima od Mileny Lukešové a Jana Kudláčka o kráse i nástrahách zimy. Druhým tipem pak kniha známého dětského autora Petra Horáčka Husa Líza a vánoční hvězda, tu jsem si nakonec odnesla domů, a ještě ten večer jsme ji s dětmi přečetli. Poslední doporučení mířilo ke knize Fiškus a vánoční skřítek, což už je kniha ideální pro čtení na pokračování při dlouhých zimních večerech. Mnoho dětí bude Fiškuse znát z televizního seriálu. A nedá mi to nezmínit jedno moje doporučení na knihu, kterou doma my milujeme úplně nejvíce – Lotta z Rošťácké uličky od Astrid Lindgrenové. Její příběhy se také motají kolem Vánoc a v Punčoše ji samozřejmě mají.

V Dlouhé punčoše však rozhodně nemají knihy jen pro malé děti, vyberou si tu také starší. Oblíbená je například série Pět říší – Legenda o Podkinovi Jednooušku (tu doporučují děti paní majitelky ve věku 8 a 10 let ;-)). Pokud naopak přijdete s miminkem, můžete odejít s knihou látkovou.

Než jsme s Pepi vyrazily zpět do sněhové fujavice, nemohla jsem se nezeptat, na tu NEJ knihu v celém knihkupectví. Těžká to otázka pro člověka milujícího všechny knihy, které do regálů kolem sebe vybral a osobně naskládal. Ale přeci jen mi paní Zuzana doporučila jeden její srdeční kousek – knihu Neboj se Oskare, která mnohé svým vzhledem odradí, ale skrývá prý krásný příběh malého chlapce a strachů, jimž všichni čelíme.

Víc už vám tady o Punčoše psát nebudu, zajděte se tam sami podívat a pak napište vy mně, jak na vás působila. A čtěte, čtěte s dětmi, čtěte dětem, prohlížejte knihy, choďte do knihovny. Je to vždy krásně strávený čas.

Stránky Dlouhé Punčochy – https://www.dlouhapuncocha.cz/

Brněnská máma

Jsem Katka, máma tří dětí, brněnská rodačka. Mou vášní je smysluplné trávení volného času s dětmi. Skrze své články s radostí inspiruji rodiče z Brna a okolí ke krásným výletům i k návštěvě nejrůznějších zajímavých míst. Více z mého příběhu si můžete přečíst v záložce O MNĚ.

Taky Vás může zajímat...